Menu
Zamknij menu
Zaloguj się
Asseco Academy » Baza Wiedzy » ITIL®4 | Knowledge Management
23.09.2023 - Artykuł

ITIL®4 | Knowledge Management

Zarządzanie wiedzą to dostarczanie właściwych informacji właściwym ludziom, by dokonywali mądrych wyborów. Tylko bądź tu mądry, jak to zrobić…

Gdy młody człowiek kończy szkołę, zazwyczaj świętuje, że to już koniec i nie ma już nic. Tyle, że nauka to proces ustawiczny i nigdy się nie kończy. Uczymy się całe życie, chodzimy na kolejne kursy i konferencje, sięgamy po książki, czytamy artykuły, przeszukujemy internet wzdłuż i wszerz w poszukiwaniu wiedzy, próbujemy odsiewać prawdę o fakenewsów, stale kwestionujemy status quo, próbujemy dojść do sedna sprawy, dyskutujemy, spieramy się na argumenty i nie tylko, zmieniamy zdanie, eksperymentujemy i wciąż szukamy dziury w całym. I po co to wszystko? Chcemy wiedzieć. Chcemy dokonywać lepszych i samodzielnych wyborów, zanim ktoś dokona ich za nas i poukłada nam rzeczywistość.

Dlaczego organizacje powinny zarządzać wiedza? Z tego samego powodu co ludzie. Organizacje muszą lepiej wykorzystywać najważniejszy ze swoich zasobów – wiedzę ludzi, by przekuwać ją w przewagę konkurencyjną. Jeśli nie my, zrobi to konkurencja. Niewykorzystana wiedza i talent ludzi to marnotrawstwo, na które nas nie stać.

Zarządzanie wiedzą polega na utrzymywaniu i doskonaleniu skutecznych, wydajnych oraz wygodnych
w użyciu metod wykorzystania informacji i wiedzy w całej organizacji.”

Samo gromadzenie wiedzy nie wystarczy. Trzeba umieć ją wykorzystać by zbudować wartość, czyli dostarczać właściwe informacje, właściwym ludziom, we właściwym czasie.

ITIL, standard zarządzania usługami IT i digital, bierze na tapetę również temat zarządzania wiedzą. Celem jest zbudowanie środowiska, w którym:

  • organizacja stale poprawia swoją zdolność do absorpcji wiedzy z oceanu danych, który nas otacza;
  • ludzie są chętni do uczenia się nowych rzeczy, oduczania się (tak! to ważne) złych nawyków oraz zdobywania nowych doświadczeń i dzielenia się nimi;
  • poprawia się zdolność do podejmowania decyzji (na drugim biegunie jest mój ulubiony tekst – „Podejmuję decyzję o niepodejmowaniu decyzji”);
  • decyzje są podejmowane po solidnej analizie wiarygodnych danych (data-driven, insight-driven).

Autor: Michał Florys | ITSM&IS Business Unit Manager | Asseco Acedemy

ITIL®, jest zarejestrowanym znakiem handlowym AXELOS Limited i używanym za jej zgodą. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Proponowane szkolenia i egzaminy powiązane z tematem

Przepraszamy, brak artykułów w wybranej kategorii.

Czym zajmuje się Asseco?
Jakie są nasze mocne strony?
Poznaj jakość Asseco