Menu
Zamknij menu
Zaloguj się
Asseco Academy » Baza Wiedzy » Przyszłość jest zbudowana na ITIL®
29.09.2022 - Artykuł

Przyszłość jest zbudowana na ITIL®

Wiele karier w branży IT zostało zbudowanych wokół koncepcji zarządzania usługami IT, zdefiniowanej w modelu ITIL. Reputacja wielu organizacji opiera się na procesach z modelu ITIL. Udane transformacje biznesowe, które skupiają się na dostarczaniu wartości, są oparte o pryncypia ITIL. Przyszłość jest zbudowana na ITIL-u. Taką obietnicę składa AXELOS – właściciel modelu ITIL – i wszystko wskazuje na to, że jest to obietnica, która ma szansę się spełnić.

ITIL od ponad 30 lat jest najpopularniejszym i najczęściej stosowanym na świecie podejściem do zarządzania usługami IT, dostarczającym wytyczne, szkolenia i programy certyfikacji.

Szybciej się dostosuj

Wszędzie widzę usługi

Usługi stanowią najszybciej rozwijający się sektor światowej gospodarki. Według danych Światowej Organizacji Handlu, usługi odpowiadają za dwie trzecie globalnej produkcji, jedną trzecią zatrudnienia i prawie 20% światowej wymiany handlowej. Wartości te stale rosną. Również w Polsce wyraźnie widać ten trend. Usługi są więc głównym sposobem, w jaki organizacje tworzą wartość.

Prawie wszystkie usługi są obecnie wpierane przez technologie informatyczne, niezależnie czy mówmy o usługach finansowych, telekomunikacyjnych, edukacyjnych, czy o służbie zdrowia. IT staje się integralną częścią każdego modelu biznesowego i źródłem przewagi konkurencyjnej. Dlatego organizacje, które już dzisiaj inwestują w tworzenie, rozwój i doskonalenie swojego potencjału związanego z zarządzaniem usługami IT, czerpią z tego ogromne korzyści.

Prawdziwa rewolucja dopiero nadchodzi. Po rewolucjach związanych kolejno z parą, elektrycznością i komputerami, niepostrzeżenie dla wielu rozpoczęliśmy czwartą rewolucję przemysłową, w której stopniowo będą zanikać bariery pomiędzy ludźmi i technologią. To już się dzieje. Chmura obliczeniowa, infrastruktura jako usługa (IaaS), internet rzeczy, uczenie maszynowe, blockchain i wiele innych cyfrowych pomysłów przewraca do góry nogami znany nam porządek rzeczy. Zjawisko zwane cyfrową rewolucją (digital disruption), zmienia sprawdzone modele biznesowe i sposoby dostarczania wartości, obala jedne firmy, by w ich miejsce tworzyć nowych liderów. Niestety nie wszystkie organizacje potrafią odnaleźć się w nowej rzeczywistości.

Zarządzanie usługami stale ewoluuje, by wspierać organizacje w coraz bardziej złożonym, zmiennym, niejednoznacznym i niepewnym świecie (świat VUCA). Podobnie ewoluuje ITIL, od lat najczęściej stosowane na świecie podejście do zarządzania usługami IT i zbiór najlepszych praktyk w tym obszarze. Z biblioteki ITIL korzystają takie znane firmy jak British Airways, Disney, HP, IBM, NASA, Shell i wiele innych dużych i małych organizacji, ze wszystkich branż i z każdego zakątka świata. ITIL stał się de facto powszechnym standardem zarządzania usługami IT.

ITIL fakty kontra fikcja

Autor: Michał Florys | ITSM&IS Business Unit Manager | Asseco Acedemy

ITIL®, jest zarejestrowanym znakiem handlowym AXELOS Limited i używanym za jej zgodą. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Proponowane szkolenia i egzaminy powiązane z tematem

Przepraszamy, brak artykułów w wybranej kategorii.

Czym zajmuje się Asseco?
Jakie są nasze mocne strony?
Poznaj jakość Asseco