Wiele karier w branży IT zostało zbudowanych wokół koncepcji zarządzania usługami IT, zdefiniowanej w modelu ITIL. Reputacja wielu organizacji opiera się na procesach z modelu ITIL. Udane transformacje biznesowe, które skupiają się na dostarczaniu wartości, są oparte o pryncypia ITIL. Przyszłość jest zbudowana na ITIL-u. Taką obietnicę składa AXELOS – właściciel modelu ITIL – i wszystko wskazuje na to, że jest to obietnica, która ma szansę się spełnić.
ITIL od ponad 30 lat jest najpopularniejszym i najczęściej stosowanym na świecie podejściem do zarządzania usługami IT, dostarczającym wytyczne, szkolenia i programy certyfikacji.
Usługi stanowią najszybciej rozwijający się sektor światowej gospodarki. Według danych Światowej Organizacji Handlu, usługi odpowiadają za dwie trzecie globalnej produkcji, jedną trzecią zatrudnienia i prawie 20% światowej wymiany handlowej. Wartości te stale rosną. Również w Polsce wyraźnie widać ten trend. Usługi są więc głównym sposobem, w jaki organizacje tworzą wartość.
Prawie wszystkie usługi są obecnie wpierane przez technologie informatyczne, niezależnie czy mówmy o usługach finansowych, telekomunikacyjnych, edukacyjnych, czy o służbie zdrowia. IT staje się integralną częścią każdego modelu biznesowego i źródłem przewagi konkurencyjnej. Dlatego organizacje, które już dzisiaj inwestują w tworzenie, rozwój i doskonalenie swojego potencjału związanego z zarządzaniem usługami IT, czerpią z tego ogromne korzyści.
Prawdziwa rewolucja dopiero nadchodzi. Po rewolucjach związanych kolejno z parą, elektrycznością i komputerami, niepostrzeżenie dla wielu rozpoczęliśmy czwartą rewolucję przemysłową, w której stopniowo będą zanikać bariery pomiędzy ludźmi i technologią. To już się dzieje. Chmura obliczeniowa, infrastruktura jako usługa (IaaS), internet rzeczy, uczenie maszynowe, blockchain i wiele innych cyfrowych pomysłów przewraca do góry nogami znany nam porządek rzeczy. Zjawisko zwane cyfrową rewolucją (digital disruption), zmienia sprawdzone modele biznesowe i sposoby dostarczania wartości, obala jedne firmy, by w ich miejsce tworzyć nowych liderów. Niestety nie wszystkie organizacje potrafią odnaleźć się w nowej rzeczywistości.
Zarządzanie usługami stale ewoluuje, by wspierać organizacje w coraz bardziej złożonym, zmiennym, niejednoznacznym i niepewnym świecie (świat VUCA). Podobnie ewoluuje ITIL, od lat najczęściej stosowane na świecie podejście do zarządzania usługami IT i zbiór najlepszych praktyk w tym obszarze. Z biblioteki ITIL korzystają takie znane firmy jak British Airways, Disney, HP, IBM, NASA, Shell i wiele innych dużych i małych organizacji, ze wszystkich branż i z każdego zakątka świata. ITIL stał się de facto powszechnym standardem zarządzania usługami IT.
Autor: Michał Florys | ITSM&IS Business Unit Manager | Asseco Acedemy
ITIL®, jest zarejestrowanym znakiem handlowym AXELOS Limited i używanym za jej zgodą. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Proponowane szkolenia i egzaminy powiązane z tematem
Przepraszamy, brak artykułów w wybranej kategorii.
Zapisz się do newslettera
Bądź zawsze na bieżąco i otrzymujod nas tygodniową dawkę wiedzy!
Informujemy, iż Państwa dane osobowe są przetwarzane przez administratora, którym jest Asseco Data Systems S.A. z siedzibą w Gdańsku, ul. Jana z Kolna 11, 80-864 Gdańsk. Przetwarzamy Państwa dane w celu: przygotowanie odpowiedzi na złożone zapytanie oraz przesyłania informacji marketingowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej. W związku z przetwarzaniem Państwa danych, posiadacie prawa do : dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia danych, ograniczenia przetwarzania i prawo do cofnięcia zgody. Z pełną treścią informacji dotyczących przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym o przysługujących prawach i ich zakresie możecie się Państwo zapoznać pod adresem: https://www.assecods.pl/wp-content/uploads/Klauzula-informacyjna-formularz-kontaktowy.pdf
wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu przesyłania informacji marketingowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej i programów automatyzujących na podstawie ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną i w zw. z art. 172 ust. 1 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. prawa telekomunikacyjnego (zgoda alternatywna).