Menu
Zamknij menu
Zaloguj się
Asseco Academy » Baza Wiedzy » Jak przejść do chmury bez bujania w obłokach?
20.09.2022 - Artykuł

Jak przejść do chmury bez bujania w obłokach?

Chmura totalnie zmienia sposób, w jaki organizacja myśli o zarządzaniu technologią.

Zmiany te obejmują:

  • Inny poziom kontroli nad fizyczną infrastrukturą – Dział IT z dostawcy staje się klientem. Właścicielem komponentów technicznych usługi jest teraz dostawca. Odpowiedzialność działu IT przenosi się na zarządzanie wynikami i funkcjonalnością zapewnianą przez technologię.
  • Różną dynamikę kosztów i różne podejścia do zarządzania kosztami – Przejście na model wydatków operacyjnych wymaga lepszego zrozumienia sposobu korzystania z usług IT i ich finansowania.
  • Organizacja musi rozumieć, w jaki sposób ponoszone są koszty oraz zdecydować, kto i pod jakimi warunkami może uruchamiać usługi w chmurze i – tym samym – generować koszty.
  • Różne punkty widzenia na jakości usług – Dział IT, który do tej pory traktował uptime systemu jako miarę jakości, może być teraz zmuszony do mierzenia zdolności usługi do wspierania określonych działań i rezultatów biznesowych. Ale to dobra zmiana!
  • Różnice w doświadczeniach użytkowników – Usługi w chmurze to często zupełnie inne doświadczenie niż korzystanie z rozwiązań wewnętrznych. Może to dotyczyć zamawiania usługi, korzystania z niej oraz zgłaszania i rozwiązywania incydentów.
  • Inny proces zmiany usługi – Zarówno usługi w chmurze, jak i rozwiązania wewnętrzne są elastyczne, ale wymagają różnych poziomów inwestycji, wiedzy i wsparcia.
    Aplikacje muszą być kompatybilne z chmurą – Tu pojawia się pytanie, czy dźwigamy za sobą bagaż systemów legacy?
  • Odpowiedzialność za zarządzanie bezpieczeństwem – Dostawca usługi zarządza bezpieczeństwem chmury, ale to klient zarządza bezpieczeństwem w chmurze; zwłaszcza tym, jak i przez kogo usługa w chmurze jest wykorzystywana.
  • Skalowalność i elastyczność – Rozwiązania w chmurze są projektowane tak, aby były ultra-skalowalne i elastyczne. Większość dostawców chmury oferuje klientom możliwość skalowania w górę i w dół w kilka sekund, przenoszenie danych oraz uruchamianie i wyłączanie zasobów w zależności od potrzeb.
  • Governance, zarządzanie i kontrola – Dostawca chmury jest odpowiedzialny za kontrolę i zarządzanie systemami wykorzystywanymi do świadczenia usług, natomiast konsument kontroluje i zarządza samymi usługami. Do obowiązków organizacji klienta należy zamawianie usług zgodnych z wymaganiami regulacyjnymi, ale to dostawca chmury projektuje usługi, które pomagają klientom spełnić te wymagania. Usługi w chmurze oferują narzędzia, które umożliwiają klientom kontrolowanie sposobu korzystania z usług oraz stosowanie własnych standardów użytkowania, które zapewniają odpowiedni poziom zarządzania i kontroli.

Wszystkie te tematy i wiele więcej czeka na Was na szkoleniu ITIL4® Specialist: Acquiring and Managing Cloud Services

Autor: Michał Florys | ITSM&IS Business Unit Manager | Asseco Acedemy

ITIL®, jest zarejestrowanym znakiem handlowym AXELOS Limited i używanym za jej zgodą. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Szkolenia powiązane z tematem

Przepraszamy, brak artykułów w wybranej kategorii.

Czym zajmuje się Asseco?
Jakie są nasze mocne strony?
Poznaj jakość Asseco