Menu
Zamknij menu
Zaloguj się
Asseco Academy » ITIL 4 – nowoczesne zarządzanie usługami IT

ITIL 4 – nowoczesne
zarządzanie usługami IT

Według Banku Światowego 2/3 globalnej gospodarki to usługi, w Polsce to 56% PKB i rośnie.
Usługi są głównym sposobem, w jaki organizacje tworzą wartość dla siebie i swoich klientów.
Prawie wszystkie usługi są obecnie napędzane technologią IT, d
latego inwestowanie w kompetencje zarządzania
usługami
IT to dzisiaj konieczność.

ITIL®

ITIL 4 to najnowsza wersja zbioru najlepszych praktyk zarządzania usługami IT, przedstawiona w szerokim kontekście doświadczeń klienta, strumieni wartości i cyfrowej transformacji, obejmująca swym zakresem popularne sposoby pracy, takie jak Agile, DevOps i Lean.

Globalny standard

ITIL to bezapelacyjnie najszerzej akceptowane podejście do zarządzania usługami IT i de facto globalny standard w tej dziedzinie. Jest stosowany przez takie firmy jak IBM, NASA, Shell, HP, Vodafone, British Airways, Disney, Spotify i wiele innych. ITIL traktuje model usługowy jako jeden spójny system, w którym dostawcy i konsumenci wspólnie tworzą wartość poprzez usługi.

Rys. Zarządzaj usługami jak jednym spójnym systemem

System wartości usług (service value system) składa się z 5 komponentów:

1
7 podstawowych zasad (guiding principles)
które stanowią fundament myślenia usługowego i będą Ci pomagać w codziennym podejmowaniu dobrych decyzji.
2
Nadzór (governance)
definiujący sposób, w jaki organizacja jest kierowana i kontrolowana, zapewni, że Twoje będą zawsze zgodne z celami biznesowymi i wartościami organizacji.
3
Łańcuch wartości usług (service value chain)
pozwali Ci połączyć – jak kropki – wszystkie działania, procesy i narzędzia, w płynny przepływ pracy przy tworzeniu wartość dla klientów. Analiza łańcuchów wartości włącza myślenie systemowe w organizacji.
4
34 praktyki (practices)
zarządzania usługami, rozwijane przez lata, sprawdzone w boju, stosowane przez najlepsze firmy z branży IT, gotowe do zaadoptowania w Twojej organizacji z możliwością dostosowania do Twojej specyfiki.
5
Ciągłe doskonalenie (continual improvement
czyli model ciągłego ulepszania i optymalizacji usług IT, aby zapewnić, że są one dostarczane w sposób zgodny z oczekiwaniami klientów i zmieniającymi się potrzebami biznesowymi.

Najlepsze praktyki zarządzania usługami

W bibliotece ITIL znajdziesz odpowiedzi na większość wyzwań z jakimi spotyka się współczesna Informatyka. Chcesz zapewnić wsparcie usług na światowym poziomie? Potrzebujesz diagnozować i trwale usuwać problemy w infrastrukturze? Twoi klienci naciskają na szybkie i bezpieczne wprowadzanie zmian w usługach? Marzą Ci się partnerskie relacje z klientami? To tylko przykładowe wyzwania, którym stawisz czoła dzięki najlepszym praktykom ITIL:

  • Praktyki ogólne
    • Zarządzanie architekturą
    • Ciągłe doskonalenie
    • Zarządzanie bezpieczeństwem informacji
    • Zarządzanie wiedzą
    • Pomiar i raportowanie
    • Zarządzanie zmianami organizacyjnymi
    • Zarządzanie portfelem
    • Zarządzanie projektem
    • Zarządzanie relacjami
    • Zarządzanie ryzykiem
    • Zarządzanie finansowe usługami
    • Zarządzanie strategią
    • Zarządzanie dostawcami
    • Zarządzanie kadrami
  • Praktyki zarządzania usługami
    • Zarządzanie dostępnością
    • Analiza biznesowa
    • Zarządzanie potencjałem wykonawczym i wydajnością
    • Umożliwianie zmian
    • Zarządzanie incydentami
    • Zarządzanie zasobami IT
    • Monitorowanie i zarządzanie zdarzeniami
    • Zarządzanie problemami
    • Zarządzanie wydaniami
    • Zarządzanie katalogiem usług
    • Zarządzanie konfiguracja usług
    • Zarządzanie ciągłością usług
    • Projektowanie usług
    • Service desk
    • Zarządzanie poziomem świadczenia usług
    • Zarządzanie wnioskami o usługi
    • Walidacja i testowanie usług
  • Praktyki techniczne
    • Zarządzanie wdrażaniem
    • Zarządzanie infrastrukturą i platformami
    • Programowanie i zarządzanie oprogramowaniem

Podróż z ITIL

Schemat certyfikacji ITIL jest uznawany na całym świeci. Otwiera wiele drzwi i od lat napędza kariery wielu profesjonalistów IT.

Rys. Schemat certyfikacji ITIL

Różne potrzeby, różne ścieżki

  • Foundation

    Każda podróż ma swój początek. ITIL 4 Foundation to szkolenie wprowadzające w model zarządzania usługami opartymi o technologie IT. Zaczynamy od podstaw by wnieść Cię na poziom Pro. Tu zrozumiesz:

    • Jak działa model usługowy według ITIL 4?
    • Czym jest usługa i dlaczego Klienci je kupują?
    • Jak dostarczać wartość poprzez usługi i jak ją zmierzyć?
    • Kto jest kim w modelu usługowym?
    • Jak zarządzać usługami jak systemem?
    • Jak na co dzień kierować się pryncypiami ITIL?
    • Jak zbudować 4-wymiarowy obraz zarządzania usługami?
    • Jak zacząć stosować najlepsze praktyki zarządzania usługami?
  • Strategic Leader

    To ścieżka dla menedżerów, liderów i osób zarządzających, które traktują Informatykę jako integralną część Biznesu.

    Digital & IT Strategy #DITS przygotuje Cię do roli lidera w cyfrowym świecie, niezależnie od tego, czy Twój biznes zakłóca status quo na rynku, czy też jest zakłócany przez nowe technologie i nowe modele biznesowe.

    Direct, Plan & Improve #DPI pozwoli Ci przejść od strategii i planów do operacyjnego działania. Nauczy Cię, jak przeprowadzać zmiany organizacyjne, walczyć z oporem i wzmacniać pożądane zachowania. Pokaże, jak dobrze komunikować zmiany w organizacji. Podpowie, jak mierzyć efekty, zbierać feedback i wykorzystywać go do ciągłego doskonalenia. Moduł DPI łączy 2 ścieżki – Strategic Leader oraz Managing Professional.

    Osoby, które zdobędą 2 certyfikaty – Digital & IT Strategy oraz Direct, Plan & Improve – zostaną uhonorowane prestiżowym tytułem Strategic Leader. Jesteś CIO lub osobą z ambicjami? Jesteś liderem? Chcesz by ludzi szli za Tobą? Ta ścieżka jest dla Ciebie.

  • Managing Professional

    To ścieżka dla specjalistów IT, odpowiedzianych za tworzenie, dostarczanie i wspieranie usług opartych na technologiach IT

    Direct, Plan & Improve #DPI pozwoli Ci przejść od strategii i planów do operacyjnego działania. Nauczy Cię, jak przeprowadzać zmiany organizacyjne, walczyć z oporem i wzmacniać pożądane zachowania. Pokaże, jak dobrze komunikować zmiany w organizacji. Podpowie, jak mierzyć efekty, zbierać feedback i wykorzystywać go do ciągłego doskonalenia. Moduł DPI łączy 2 ścieżki – Strategic Leader oraz Managing Professional.

    High-velocity IT #HVIT powie Ci jak zbudować organizację, która potrafi drastycznie skrócić czas od pomysłu do wdrożenia. Są branże wysoko konkurencyjne, działające w zmiennym i niepewnym otoczeniu, takie jak eCommerce, Banking, czy Telco, gdzie częste i szybkie wprowadzanie zmian to konieczność już dzisiaj. W innych branżach będzie to konieczne jutro. Warto być gotowym.

    Drive Stakeholder Value #DSV pokaże Ci, jak kompleksowo zadbać o doświadczenia klienta na wszystkich etapach jego podróży: Explore, Engage, Offer, Agree, Onboard, Co-create, Realize. Zobacz jak wiele elementów wpływa na satysfakcję klienta i jak możesz o nią zadbać.

    Create, Deliver & Support #CDS pomoże Ci zburzyć silosy funkcjonalne i technologiczne, by zbudować kulturę współpracy z płynnym przepływem pracy i wartości. Tu połączysz kropki – ułożysz wszystkie działania, procesy i narzędzia, w płynny przepływ pracy przy tworzeniu wartość dla klientów i nauczysz się jak optymalizować ten przepływ, by dostarczać więcej przy mniejszym wysiłku. Moduł CDS łączy 2 ścieżki – Managing Professional oraz Practice Manager.

    Osoby, które skompletują 4 certyfikaty – Direct, Plan & Improve, High-Velocity IT, Drive Stakeholder Value oraz Create, Deliver & Support zostaną uhonorowane tytułem Managing Professional. Jeśli jesteś Service Managerem, Product Ownerem lub zależy Ci na lepszym poznaniu całej organizacji IT i kolaboracji, ta ścieżka jest dla Ciebie.

  • Practice Manager

    To ścieżka dla praktyków, którzy chcą w codziennej pracy stosować najlepsze praktyki branżowe i najnowsze technologie.

    Monitor, Support & Fulfil # MSF wprowadzi Cię w szczegóły 5 praktyk ITIL: Service desk, Zarządzanie incydentami, Zarządzanie problemami, Zarządzanie wnioskami o usługi, Monitorowanie i zarządzanie zdarzeniami

    Plan, Implement & Control #PIC wprowadzi Cię w szczegóły 5 praktyk ITIL: Umożliwianie zmian, Zarządzanie wydaniami, Zarządzanie konfiguracja usług, Zarządzanie wdrażaniem, Zarządzanie zasobami IT

    Collaborate, Assure & Improve #CAI wprowadzi Cię w szczegóły 5 praktyk ITIL: Ciągłe doskonalenie, Zarządzanie poziomem świadczenia usług, Zarządzanie relacjami, Zarządzanie bezpieczeństwem informacji, Zarządzanie dostawcami

    Create, Deliver & Support #CDS pomoże Ci zburzyć silosy funkcjonalne i technologiczne, by zbudować kulturę współpracy z płynnym przepływem pracy i wartości. Tu połączysz kropki – ułożysz wszystkie działania, procesy i narzędzia, w płynny przepływ pracy przy tworzeniu wartość dla klientów i nauczysz się jak optymalizować ten przepływ, by dostarczać więcej przy mniejszym wysiłku. Moduł CDS łączy 2 ścieżki – Managing Professional oraz Practice Manager.

    Aby uzyskać tytuł Practice Manager, do certyfikatu ITIL Foundation trzeba dołożyć jeszcze dwa:

    • Create, Deliver & Support

    oraz

    • Dowolny certyfikat ITIL Practitioner spośród trzech: (1) Monitor, Support & Fulfil, (2) Plan, Implement & Control, (3) Collaborate, Assure & Improve. Wybierz te praktyki, których najbardziej potrzebujesz w swojej pracy.
  • Extended Modules

    Dostępne są również 4 moduły rozszerzające (Extended Modules):

    • Acquaring & Managing Cloud Services
    • Sustainability in Digital & IT
    • Business Relationship Management
    • IT Asset Management
  • ITIL® Master

    Tytuł ITIL®  Master, jeden z najbardziej prestiżowych i pożądanych w branży IT, uzyskuje osoba, która skompletuje 3 tytuły ITIL® : Strategic Leader, Managing Professional oraz Practice Manager.

     

    ITIL®  Master to brzmi dumnie!

Szkolenia dla praktyków

Na ścieżkę Practice Manager składają się szkolenia eksplorujące w detalach wybrane praktyki zarządzania usługami (zakres szkoleń pokazuje poniższa grafika):

  • Monitor, Support & Fulfil
  • Plan, Implement & Control
  • Collaborate, Assure & Improve
Rys. Schemat certyfikacji ITIL

Dostępne są również 1-dniowe szkolenia zajmujące się tylko jedną praktyką. Dzięki temu każdy może zgłębić szczegóły tylko tych praktyk, które go interesują.

Jeśli ITIL to tylko w Asseco Academy

#1 Dostawca usług IT w Polsce

Grupa Asseco jest największym dostawcą usług IT w Polsce –  chętnie dzielimy się naszym doświadczeniem

#1 Dostawca szkoleń w Polsce

Asseco Academy jest największym dostawcą szkoleń IT w Polsce – nasi klienci wracają do nas i polecają nas

Pionier ITIL i ITSM w Polsce

Jako pierwsi uwierzyliśmy w ITIL i model usługowy w IT, zaczęliśmy go używać, szkolić, doradzać i wdrażać  narzędzia ITSM

Cały ITIL w Asseco Academy

W naszej ofercie znajdziesz komplet akredytowanych szkoleń ITIL oraz autorskie warsztaty ITSM

Jesteśmy skuteczni

>90% uczestników naszych szkoleń zdaje egzamin ITIL

Klienci dobrze nas oceniają

>92% uczestników naszych szkoleń ocenia nas na 5 i poleca znajomym

Poznaj naszą ofertę